DÉLKA PŘEDSTAVENÍ: 02:45

SCÉNÁŘ: MICHAEL STEWART

HUDBA: JERRY HERMAN

REŽIE: GUSTAV SKÁLA

ŽÁNR: VÝPRAVNÝ MUZIKÁL

Objektivita především

Muzikál Hello, Dolly! je ohromující a velkolepě zpracované dílo Jerryho Hermana a Michaela Stewarta. Patří do tzv. zlatého fondu muzikálů, kam se řadí pouze světová špička. Momentálně je uvedeno v Městském divadle Brno, kde hlavní roli Dolly Leviovou hraje Alena Antalová v alternaci s Ivanou Vaňkovou. Obě jsou nadané herečky, avšak každá trochu jiným směrem. Paní Antalová je typická "superextrovertní" herečka a paní Vaňková má, dle mého názoru, více promyšlený charakter postav. Více postavu prožívá do hloubky. Uchopení role od obou dam je výborné a zvláště velice zajímavé je srovnání. Nynějšímu uvedení muzikálu v Brně předcházela řada nastudování v jiných českých i světových divadlech. Příběh i hudba mě zcela uchvátily a ještě dnes si prozpěvuji některá slova, ze kterých vznikly velmi chytlavé texty. Scéna byla dobově věrná, zasazená do do konce 19. století v Severní Americe. A to mě oslovilo hodně, zvláště mě potěšilo, že ji nikdo inovátorsky nepřenesl do jiné doby, což by se mi zrovna u tohoto díla nejspíše moc nezamlouvalo. V tomto titulu je jedinečně vystiženo přetvoření mužské duše pomocí ženy a samozřejmě lásky, což se jen tak někomu nepovede. Představení je obvykle na vysoké úrovni, co se týče hereckých výkonů. Ale mnohdy se stane, že byste hercům nevěřili ani nos mezi očima, jak špatně hrají. Tento problém přisuzuji opětovnému nasazení titulu po delších předstávkách, kdy nejspíše nebylo znovu vše správně nazkoušeno. Avšak odříkaného chleba největší krajíc. Toto heslo nevědomky prosazoval Horác Vandergelder celou svou rolí. Ano, ze začátku Dolly vůbec neměl rád, ale později, když poznal jaká ve skutečnosti je, se do ní zamiloval. Ovšem obyčejná chlapská ješitnost mu to nedovolila před Dolly přiznat. Možná by se někteří lidé měli nad sebou zamyslet, jestli se náhodou nechovají úplně stejně. Představení končí krásnou větou: „Peníze jsou jako hnůj … Není z nich vůbec nic, dokud je člověk nerozhází…“  Myslím, že je na tom kus pravdy. Posuďme sami!

Máte-li stejný či jiný názor, napište. Místo pro komentáře je pod recenzí.

Recenze

Divadelní hra zachycuje život newyorské zprostředkovatelky vztahů Dolly Leviové, která si nechává svého nejlepšího zákazníka pro sebe.

Muzikál měl premiéru 16. ledna 1964 v New Yorku a „rozdrtil” všechny dosavadní broadwayské rekordy. Ústřední píseň v podání Louise Armstronga (stejně jako slavná filmová verze s Barbrou Streisand) obletěla celý svět a stala se nesmrtelným hitem.

Příběh

Muzikál se odehrává v New Yorku a v Yonkers v devadesátých letech 19. století. Dolly Leviová se živí jako zprostředkovatelka vztahů. Jednoho dne potká Horáce Vandergeldera, který po ní taktéž chce najít životní partnerku. Dolly mu sjedná několik schůzek s Irenou Molloyovou, majitelkou dámského kloboučnictví. Avšak těsně před svatbou, která se blíží mílovými kroky, mu zprostředkovatelka oznámí jisté nemilé skutečnosti o paní Molloyové. Také mu řekne, že zná krásnou devatenáctiletou slečnu s velkým dědictvím, nějakou Ernestinu Moneyovou, prostě a jednoduše ideální ženu. I přesto Horác vlastní jisté obavy, ale pro případ, že by se mu snad slečna Moneyová nelíbila, má Dolly v zásobě ještě jedno jméno, které zná jako své vlastní.

Horác nechce své neteři povolit sňatek s malířem Ambrosiem Kemperem, údajně je moc mladá. Do tohoto sporu se ovšem vloží i Dolly. Ta mladému páru poradí, aby se nejprve finančně postavil na vlastní nohy. Kornelius Hackel a Barnabáš Tucker, zaměstnanci obchodníka Vandergeldera, se pak potají vydají splnit si sen – vidět New York, kde ovšem náhodou narazí na modiství paní Molloyové. Irena Molloyová vede s přítelkyní Minnie rozhovor o Horáci. V té chvíli se zde ukáží oba příručí, kteří se schovávají před zaměstnavatelem Vandergelderem, jenž tu jde navštívit paní Molloyovou. Objeví se zde Dolly. Schovaní muži Hackel a Tucker musí vylézt z úkrytu. V podstatě jako trest za ukrytí oba příručí pozvou paní Molloyovou i slečnu Minnie do luxusní restaurace Harmonia Garden. Tím Dolly zbaví Horáce zájmu paní Molloyové. Na slavnostním průvodu mu Dolly oznámí, že slečna Moneyová je žena, která kráčí v čele průvodu. Ta se ale Horáci naprosto nelíbí, a proto odejme Dolly Leviové funkci zprostředkovatelky vztahů.

Známá čtveřice z módního salonu jde do Harmonia Garden pěšky, protože nemají ani na drožku. Když dorazí do restaurace, sednou si na nejdražší místa, která jsou pro ně objednána. V tom samém podniku překvapený Horác Vandergelder s velkými obtížemi komunikuje se slečnou Moneyovou. Není to žádná krasavice s dědictvím, ale nesympatická dcera zelinářky odnaproti. Barnabáš a Vandergelder nezávisle na sobě požádají s mincí v ruce o hudbu. Protože je v restauraci rušno, číšníci pořád někam spěchají, tak oběma upadnou na zem peněženky. Jeden zaměstnanec je zvedne, ale nevědomky je vymění a každému pánovi vrátí tu špatnou. Jenomže Barnabáš v ní měl sotva dva dolary, kdežto Horác stoh bankovek. Náhle se všichni zastaví a stojí jako zmrzlí. Je to ona. Dolly! Triumfální příchod nebo spíše návrat královny podniku. Horác již bez ostatních žen s Dolly Leviovou povečeří, ale protože mu byla vrácena špatná peněženka, nemá na zaplacení, a proto je postaven před soud, kde všichni vypovídají proti němu. Vše, co se děje, má svou symboliku, svůj důvod. Po skončení soudního líčení udělá Horác největší chybu svého života. Odmítne Dolly.

Ano, to myslela sebe, když říkala, že má někoho v záloze, jehož jméno zná jako své vlastní. Avšak odříkaného chleba největší krajíc. Dolly za Horácem přijde a ten ji už neodmítne. „Dolly už tady navždy zůstává.“

DOLLY LEVIOVÁ: Dolly Leviová je vdova a živí se jako zprostředkovatelka vztahů, tedy „dohazovačka“. Je velmi schopná, šarmantní a výmluvná. Svou inteligencí se snaží dát dohromady lidi z nejrůznějších vrstev a seznámí se s obchodníkem Horácem Wandelgelderem, který se chystá oženit. Domlouvá mu schůzku s krásnou kloboučnicí, ale současně do New Yorku posílá i oba mladé příručí, které Horác zaměstnává a mladičkou neteř, jež se chce proti strýčkově vůli provdat za mladého malíře. Všichni pak směřují na velkou taneční soutěž do Harmonie Garden, famózní a velkolepé, luxusní restaurace. Tato dáma si je vědoma všech svých ženských zbraní a dokáže je správně využívat. Je perfektní herečkou, když nechce, tak na ní nelze rozeznat jedinou emoci. Celý vztah s Horácem konzultuje se svým zesnulým manželem Efraimem.

HORÁC VANDERGELDER: Zasmušilý muž v letech, který se s pomocí zprostředkovatelky vztahů Dolly Leviové chce oženit. Ani ve snu by jej nenapadlo, že ona vyvolená bude samotná Dolly. Jako menší obchodník bydlí v jednom americkém městečku, kde ve svém krámku – Seno a píce - zaměstnává dva příručí. Žije pomalým, poklidným životem, nemá moc přátel, všem jenom nadává. Jeho koníčkem je hra na buben. Dolly z Horáce vytvoří galantního, způsobného i milého člověka, což je v podstatě zázrak. Dolly Horáce však mohla přetvořit jen s pomocí lásky, ktera byla dlouho skrývána, ale nakonec opětována.

KORNELIUS HACKEL A BARNABÁŠ TUCKER: Oba jsou obchodními příručími zaměstnaní v krámku Horáce Vandergeldera. I když nejsou povahově úplně stejní, Kornelius má podnikavější a chytřejší povahu, zato Barnabáš je spíše takový ňouma, jejich role je spojuje. Oba nevědomky pomáhají Dolly s „ulovením“ jejich vedoucího. Smůla se jim lepí na paty ve vlastních vztazích, ale vše skončí dobře. Tyto dva pány lze popsat jako bláznivé duo.

OBSAZENÍ:

Dolly Leviová

Alena Antalová

Ivana Vaňková

Horác Vandergelder

Igor Ondříček

Petr Štěpán

Ermengarda

Hana Kováříková

Marta Prokopová

Ambrosius Kemper

Radek Novotný

Robert Rozsochatecký

Kornelius Hackel, hlavní příručí

Jakub Przebinda

Aleš Slanina

Barnabáš Tucker, příručí

Vojtěch Blahuta

Alan Novotný

Irena Molloyová

Lenka Janíková

Ivana Skálová

Minnie

Mária Lalková

Tereza Martinková

Ernestina Moneyová

Zdena Herfortová

Květoslava Ondráková

UKÁZKA TEXTU:

Díl první, Obraz první, Číslo 1, Dolly

…„ „Ano, Dolly Leviová, rozená Galagherová, váš společenský průvodce po všech životních situacích. Dnes vám bohužel nemohu nabídnout své obvyklé rychloslužby. Mám něco v Yonkers. Jde o druhý sňatek pana Vandergeldera, toho půlmilionáře. Jak říkával můj nebožtík manžel, pan Efraim Levi, takový půlmilionář ten má při nejmenším šedesát tisíc v šuplíku… Ale udělám, co je v mých silách. A do týdne máte ženicha.“ “ …

Tento úryvek z divadelní hry Hello, Dolly! pochází ze začátku, kdy se hlavní představitelka publiku představuje. Perfektní herecký projev Ivany Vaňkové vdechl těmto slovům život.

Jak vidíme, celá divadelní hra (inscenace), je stejně jako vybraný text napsána humorně a s nadsázkou. Je zde použito mnoho zajímavých slovních obratů (půlmilionář), které vtipně doplňují představení, jež řeší hledání nového životního partnera.

Pavel Černovický