DIVÁ BÁRA ZLIDOVĚLA!

20. 4. 2012

Městské divadlo Brno uvedlo ve světové premiéře původní český muzikál Divá Bára od trojice autorů Miloše Štědroně, Milana Uhde a Leoše Kuby jako hlavní tahák konce sezóny.

Dobře známá povídka Divá Bára od Boženy Němcové pojednává o dívce, Báře, která se od ostatních velmi odlišuje, protože se ničeho nezalekne. Koupe se nahá v potoce, nebojí se bouřky, běhá po lese a nedá na lidské povídačky a pomluvy. Snaží se hájit pravdu a být spravedlivá, což se ale mnohým příliš nelíbí.

Postava divé Báry v tomto muzikálu nereprezentuje jen samotnou Báru, ale také trochu odráží i životní osud Boženy Němcové, byl to jeden z autorských úmyslů.  Scéna je vyřešena minimalisticky, sbitá ze světlých opracovaných dřevěných prken, což se mi zamlouvá, protože mám rád, když je kladen důraz na dílo samotné a nikoliv na to, jak vypadá scéna či jak jsou herci nalíčeni. Kostýmy se stylizují do chudé vesnice konce 19. století. Hudba se mi zdála místy hodně nevýrazná, za to však měl příběh větší a rychlejší spád a nevyskytují se v něm dlouhé muzikálové pasáže zabývající se city. Výborný herecký výkon předvedla představitelka Elišky, Bářiny kamarádky, Marta Prokopová, která předvedla tak opravdový herecký projev, až to bylo neuvěřitelné. J Ovšem i Andrea Březinová jako Bára hrála přesvědčivě, ale M. Prokopová ji „přehrála“. Nejhezčí a nejzajímavější scénou byl závěrečný hřbitov, který byl naprosto úžasně pojat, avšak jako nudné mi připadaly příliš dlouhé scény v obecní hospodě. Jako největší zápor představení bych označil jeho až přílišné zlidovění, tj. řada, dle mého názoru, zbytečných davových scén, kdy na potrhnutí jistého názoru či myšlenky přichází na podium celá vesnice. Muzikál bych zhodnotil jako celkově průměrný, chyběla mi tam jiskra, což je škoda. Očekávání jsem měl větší.

Další představení: 1. května, 11. a 13. června vždy ve večerních hodinách

Pavel Černovický